Wil je de content van Verandering In Bedrijf automatisch volgen?
Volg dan de bedrijfspagina op LinkedIn of mijn persoonlijke LinkedIn-profiel.
Kooprelatie(s) opbouwen
Persoonlijk contact met en de wijze waarop bedrijven en organisaties invulling geven aan hun persoonlijke benadering richting (potentiële) klanten bepalen voor een groot deel of men ook daadwerkelijk over gaat tot de koop, eventuele herhaalaankopen daarna en of men vol lof andere (potentiële) klanten aanbrengt. Ook spelen het inschatten en het hebben van gevoel voor de juiste timing en de klant de regie laten houden over diens beslissingen een belangrijke rol.
​
Bij het opbouwen van kooprelaties met klanten begeef je je als verkopende partij eigenlijk bij iedere processtap in het koopproces een beetje op glad ijs. Op ieder moment kan de (potentiële) klant zich terugtrekken uit dat koopproces.
​
In deze pdf komen alle stappen van het opbouwen van kooprelaties aan bod en hoe je een optimale klantbeleving kunt bevorderen en daarmee klantbehoud. In het tweede deel lees je meer over de valkuilen die zich tijdens dit proces kunnen voordoen en hoe je die kunt voorkomen. ​
​
In dit specifieke geval (aan content) is er bewust gekozen voor de term kooprelatie, waar anders gewoon de term klantrelatie zou worden gebruikt. Juist om dat je in dit proces toewerkt naar die (eerste) bepalende koop en de nadruk dus ook op de koop ligt, maar pas plaats vindt als de relatie goed en prettig tot stand is gekomen.
Daarnaast vergeten sommige verkopers/verkopende partijen ook gewoon een relatie met hun (potentiële) klant op te bouwen. Ze richten zich direct op het tot stand laten komen van een koop. Soms nog voordat er goed en wel sprake van is of de klant de koop wel nodig acht (denk aan alle salespitches in dm's op social media (vrijwel) direct na een connectieverzoek dat wordt geaccepteerd) of dat de klant er al over uit is of deze partij ook de beste aanbieder voor ze is.
​
Zeker als er een grote(re) investering mee gemoeid is of wanneer er lang en/of intensief moet worden samengewerkt, bijvoorbeeld in een coachingstraject of verbouwing. Dan wil je er toch zeker van zijn dat het klikt en dus wat voor vlees je in de kuip hebt en of het de juiste partij is om mee in zee te gaan.
​
Klik op de afbeelding om de pdf te openen.
Deze post is deel 1 uit een serie van 2. | Klik hier voor deel 2.
Klik op de afbeelding voor meer informatie
September 2024